Pacienti ar psihiskām sūdzībām šobrīd pie psihiatra nonāk rindas kārtībā neatkarīgi no viņu stāvokļa smaguma. Rezultātā cilvēki ar nopietniem veselības traucējumiem bieži palīdzību gaida ilgāk nekā tas būtu vēlams pēc nozares vadlīnijām. Savukārt ir pacienti, kas saņem palīdzību sekundārā aprūpes iestādē, kas varētu tikt nodrošināta pie citiem mentālās veselības speciālistiem. Šāda sistēma rada papildu slogu ārstniecības personālam un sistēmai kopumā. Lai šo situāciju mainītu, Nacionālais psihiskās veselības centrs sadarbībā ar Latvijas mākslīgā intelekta risinājumu izstrādātāju “Apply” izstrādā mākslīgā intelekta atbalstītu triāžas sistēmu “PsyLo”, kas palīdzēs noteikt, cik steidzami katram pacientam nepieciešama ārsta palīdzība. Tas nozīmē, ka augsta riska pacienti, piemēram, ar suicidālas uzvedības risku vai akūtiem psihotiskiem traucējumiem, būs iespējams nonākt pie speciālista prioritārā kārtībā.
Paredzams, ka “PsyLo” būs brīvi pieejams piecu Latvijas psihiatrisko slimnīcu tīmekļvietnēs, ļaujot ikvienam pieteikties pie psihiatra sev ērtā laikā un vietā, aizpildot tiešsaistes triāžas anketu. Tajā būs jāatbild uz jautājumiem, kuri katrs nākamais jautājums tiks pielāgoti individuāli, balstoties uz cilvēka iepriekš sniegtajām atbildēm. Atkarībā no situācijas, šis novērtējuma jeb triažēšanas process aizņems vien dažas minūtes. Sistēma ar mākslīgā intelekta palīzību analizēs sniegtās atbildes un organizēs pacientu pierakstu atbilstoši riska kategorijām.
Rezultātā visi pacienti tiks iekārtoti rindā pēc prioritātes un individuālajām vajadzībām, ļaujot veselības aprūpes sistēmai efektīvāk reaģēt uz steidzamākajiem gadījumiem un nodrošināt uzmanību tiem, kam tā visvairāk nepieciešama. Visas “PsyLo” triažās rīkā ierakstītās atbildes un iznākumu pārskatīs ārstniecības persona un visiem, kas aizpildījuši pieteikumu, tiks sniegta atgriezeniskā saite par triažās rezultātu. Tikmēr ārstniecības persona praksē izvērtēs, kā nodrošināt pacientam nepieciešamo vizīti norādītājā triažās laikā.
Mākslīgais intelekts plus klīniskā pieredze
Nacionālā psihiskās veselības centra Zinātniskā institūta psihiskās veselības jomā vadītāja Liene Sīle teic, ka kādam psihiatra konsultācija ir dzīves kvalitātes uzlabošanas solis, savukārt citam – dzīvības un dažkārt pat nāves jautājums. Šobrīd neatkarīgi no problēmas Latvijā pie speciālistiem darbojas vienota rinda. Jaunais rīks ļaus turpināt nodrošināt psihiatra konsultācijas ikvienam interesentam, tomēr pēc iespējas ātrāk palīdzību sniedzot akūtos gadījumos.
“Starptautiski jau eksistē dažādi pacientu tiražēšanas rīki, bet “PsyLo” ir inovācija Latvijas un Eiropas mērogā. Tā priekšrocība ir biopsihosociālās pieejas izmantošana – algoritms ņems vērā ne tikai medicīniskos simptomus, bet arī psiholoģiskos un sociālos faktorus, kas ietekmē cilvēka veselību. Turklāt tas balstīsies uz Latvijas pacientu datiem un darbosies speciālista pārraudzībā, tādējādi apvienojot mākslīgā intelekta jaudu ar klīnisko pieredzi,” teic L. Sīle.
Risinājums tiek izstrādāts un pilotēts tieši Latvijas psihiskās veselības aprūpes sistēmas vajadzībām ar potenciālu vēlāk to pielāgot arī citu medicīnas nozaru darbā, piemēram, ģimenes ārstu praksēs. Iecerēts, ka īstermiņā tas palīdzēs fokusēt speciālistu resursus, bet ilgtermiņā – agrīni diagnosticēt, ātrāk uzsākt ārstēšanu un samazināt nelabvēlīgus slimības notikumus.
Tuvāko mēnešu laikā plāno pabeigt risinājuma izstrādi
Projekta izstrādātāji norāda, ka, ņemot vērā tēmas specifiku, lielākais izaicinājums ir bijis ārsta zināšanu nodošana mākslīgā intelekta rīkam. Algoritmu korekta apmācība nevarētu notikt bez ciešas ikdienas sadarbības ar medicīnas speciālistiem.
“PsyLo” tiek veidots vairākos posmos. Pirmajā posmā izveidots datu aprakstīšanas un marķēšanas rīks, kas no pacientu slimību vēstures ievāktajiem datiem sagatavo piemērus algoritma apmācībai.
Pēc tam tiek veidots pats mākslīgā intelekta rīks, kas, balstoties uz algoritmiem un apmācības datiem, veic pacientu sadali pēc prioritātes. Paralēli izstrādātas arī praktiskas funkcijas, piemēram, automātiski brīdinājumi ārstniecības personālam kritiskos gadījumos. Šobrīd risinājumu testējam un pakāpeniski ieviešam NPVC vidē, lai pēcāk to veiksmīgi darbinātu arī pārējo slimnīcu vietnēs. Paredzam, ka tuvāko mēnešu laikā risinājuma izstrāde būs pabeigta.
Savlaicīga un personalizētāka aprūpe
Paredzēts, ka projekta rezultātā pacienti ar akūtām saslimšanām saņems ne tikai ātrāku piekļuvi psihiatram, savlaicīgāku diagnostiku, bet arī personalizētāku aprūpi. Tas nozīmēs īsāku stacionēšanās posmu, labāku dzīves kvalitāti un lielāku apmierinātību ar pakalpojuma pieejamību. Savukārt speciālistiem “PsyLo” ļaus efektīvāk organizēt pacientu plūsmas, samazināt pārslodzi un vienlaikus paaugstināt pakalpojuma kvalitāti, nepiesaistot papildu cilvēkresursus.
Lai izvērtētu veikto progresu, projektā noteikti gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi mērķi. Tiks vērtēts pacientu skaits, kas pie psihiatra nonāk prioritārā kārtībā, hospitalizācijas dienu un darba nespējas dienu samazinājums, kā arī nepamatotu vizīšu skaita kritums. Kvalitatīvie rādītāji ietvers pacientu apmierinātības pieaugumu, mediķu noslodzes mazināšanos un aprūpes kvalitātes uzlabojumu.
Pilotprojekts “Triažēšanas sistēmas (PsyLo) ieviešana ambulatoro pakalpojumu prioritizēšanas nodrošināšanā cilvēkiem ar psihiatriskām sūdzībām” tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda projektā.